RYCHLÝ KONTAKT: +420 577 200 212

HRDINOVÉ STOLETÍ PÁRY - FRIEDRICH FISCHER

21.05.2019

 

Bylo nebylo, někde v srdci Evropy, léta páně okolo roku 1850 v rodině uznávaného odborníka, výrobce a opraváře klavírů, varhan a jiných hudebních nástrojů Philippa Moritze Fischera.

Vše začíná, touhou v životě něco dokázat a probít se na výsluní a to v bouřlivé době, kdy v sousedním Rakousko-Uhersku císař František Josef I. teprve zahajuje druhý rok své 68 let dlouhé vlády, kdy se stát Kalifornie oficiálně připojuje k USA, kdy J. B. Francis konstruuje vodní radiální přetlakovou turbínu a Ch. Bourseul formuluje teoretické principy telefonu. Kdy je v Londýně za přítomnosti královny Viktorie slavnostně otevřena první Světová výstava, nebo kdy Karla Havlíčka Borovského násilím odvezou do vyhnanství v Brixenu, či v Žatci, místní ochotníci, spouští provoz svého divadla.

Philippe Moritz Fischer je vášnivým provozovatelem draisiny - odrážedla, které je předchůdcem jízdního kola. Nadšení pro jízdu a touha po zvýšení jízdních vlastností a dosažení vyšších rychlostí ho nutí inovovat svůj stroj a stává se tak prvním konstruktérem šlapacích pedálů. Bohužel jeho snaha nakonec dopadá stejně jako ve známé filmové scéně „Teď …teď tu byl!!! Nějaký Nobel“. Jenže v tomto případě to nebyl Nobel, ale francouz Pierre Michaux, který jej předběhl a vynález pedálů šlapacího kola si patentuje dříve.

Německý konstruktér Fischer se s tímto faktem do konce života nesmíří a na náhrobku má napsáno: „Zde odpočívá vynálezce pedálového kola“.

I když příběh a osoba Philippa Moritze Fischera by vynaložily na samostatný článek, my se budeme ubírat trochu jiným směrem.

Říká se: „ jablko nepadá daleko od stromu,“ a v tomto případě je to naprostá pravda.

19. března 1849 si to čáp „Karel“ ze svého hnízdiště poblíž města Casablanky v severní Africe, zamířil do tureckého Istanbulu. Ovšem vlivem silného protivětru přistál v německém Schweinfurtu a vyložil zde svůj náklad v podobě malého Friedricha Fischera.

Bohužel o tom jaké bylo Friedrichovo dětství toho moc nevíme.  Za zmínku snad stojí jen několik rozbitých oken sousedova stavení v probíhajících zuřivých válkách místních dětských gangů, nebo jeho odpor k dušené mrkvi, kterou s oblibou vařila jeho matka. Co však víme jistě je vášeň k jízdě na odrážedle, kterou podědil po otci, což dokumentuje nespočet vítězství v dětských pouličních závodech.

Přesuňme se do roku 1872, kdy vzniká první společnost spojená se jménem Fischer, která se zaměřuje na výrobu jízdních kol a šicí strojů. Tady se naplno projevuje povaha inovátora a mladý Friedrich se pouští do vývoje brusky pro opracování kuliček.

Cílem je, aby každá kulička byla ve stejném rozměru, tvaru a kvalitě. Zároveň chce vyrobit co nejvíce valivých těles v co nejkratším možném čase. Vývoj brusky kuliček dokončuje v roce 1883 a vše začíná nabírat na obrátkách.  

V roce 1890 vylepšuje stroj pro sériovou výrobu kuliček a nechává si jej patentovat. 17. července 1890 získává patent číslo 55783 a v podstatě se dá říci, že Friedrich Fischer tímto pokládá základy kuličkových ložisek do takové podoby, jak je známe dnes, a neoficiálně je nazýván otcem kuličkových ložisek.

 

Jak roste obliba cyklistiky, zvyšuje se hlad po jeho produktech. Již o šest let později žádá Fischer o povolení výstavby nového závodu blíže k nádraží ve Schweinfurtu a následně jeho fabrika produkuje neuvěřitelných 5 milionů kuliček týdně.

Jeden z našich reportéru po dlouhém pátrání našel stále žijící očité svědky doby, kdy Fischer budoval své impérium.

Manželé Blödheimovi sedící na zahrádce svého rodinného domku mu rádi vylíčili vzpomínky na tu černobílou dobu. Oba pracovali v továrně Friedricha Fischera na postech, které jsou srdcem a hybnou silou každého velkého podniku. Pan Blödheim pracoval jako vrchní kontrolor u vstupního a výstupního zařízení 1*, jeho manželka Helga byla zodpovědná za dodržování čistoty výrobních prostor 2*.

„Friedrich byl velice šikovné chlapec,“ shodli se oba manželé.

Bohužel tyto informace byly to jediné, na co si vzpomněli a s omluvou, že už je to přece jen nějaký ten pátek našeho redaktora vyprovodili.

 

Pro Fischera se stává přelomovým rok 1897, kdy vzniká společnost Friedrich Fischer AG (FAG) a on usedá do křesla výkonného ředitele.

O pouhé dva roky později, dne 2. října 1899 však Fischer v pouhých padesáti letech umírá ve chvíli, kdy to firma nejméně potřebuje.

Smrtí tohoto inovátora a podnikatele firma ztrácí hnací sílu společnosti a finanční situace společnosti se zhoršuje. Důvodem je i přetrvávající krize ve výrobě kuliček, kterou způsobuje nadprodukce a konkurenční tlak.

Krizi se však nakonec daří překonat a dne 29. července 1905 je značka FAG zaregistrována u patentového úřadu v Berlíně. Registrovaná ochranná známka FAG, která je společností Fischers Aktiengesellschaft, je dnes chráněna ve více než 100 zemích.

Od akvizice ze strany společnosti INA-Holding Schaeffler KG, která proběhla v roce 2001, představuje značka FAG důležitý stavební kámen skupiny Schaeffler Group. Ať už se jedná o vysoce přesná ložiska pro letectví a kosmonautiku, ložiska kol osobních vozů se senzory, nebo velkorozměrová ložiska o vnějším průměru přesahujícím čtyři metry pro větrné elektrárny, jsou výrobky značky FAG vždy první volbou všech zákazníků z oblasti letectví a kosmonautiky, průmyslu i automobilové techniky.

Výrobní sortiment značky FAG a nabídka služeb ideálním způsobem doplňuje produkci značky INA.

Společnost MP DIMS je distribučním partnerem společnosti INA – Schaeffler.

 

Legenda:

1* – vrátný

2* – uklízečka

 

Zdroj: wikipedie.org, schaeffler.cz

gates
ktr
loctite
permaglide
renold
bahco
seeger
ina
simrit
skf
zvl
optibelt
thk
ace
blickle
continental
elesa
ezo bearings
festo
fluro
freudenberg
hiwin
challenge
chiaravalli
ibc
igus
iko
kajo
koyo
ksk
linsys
loxeal
megadyne
molykote
nachi
narex
norgren
novato
parker
rkb
rollenbau
rollway
rubena
semperit
schneeberger
schwer
siemens
smc
snr
stäubli
torrington
trelleborg
zkl
rexroth
timken