ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator

RYCHLÝ KONTAKT: +420 577 200 212

SCHWEBEBAHN - TICHÝ VLAK

06.08.2019

 

Wuppertal je město v Německu v Severním Porýní-Vestfálsku. Leží na řece Wupper na jihu Porúří. Žije zde přibližně 350.000 obyvatel. Město Wuppertal bylo založeno až v roce 1929 spojením obcí Barmen, Elberfeld, Vohwinkel, Ronsdorf, Cronenberg, Langerfeld a Beyenburg a zpočátku se jmenovalo Barmen-Elberfeld, ale v roce 1930 bylo přejmenováno na Wuppertal, což odkazuje na složení dvou slov Wupper (název řeky protékající městem) a Tal (německy údolí).

Ve městě Wuppertalu byl objeven jeden z nejznámějších léků – Aspirin.

Nejzajímavější pamětihodností města, jež nabyla vskutku mezinárodního ohlasu, je místní visutá dráha (Schwebebahn), která přepravuje cestující již od roku 1901. Když konstruktéři tohoto speciálního řešení kolejové dopravy hledali inspiraci, jak vyřešit problém nedostatečného prostoru na zemi, upřeli pohled k nebi. Koncem 19. století, kdy plán kolejové dráhy vznikal, bylo totiž centrum Wuppertalu velmi hustě zastavěno. Jediné volné místo vhodné pro veřejnou dopravu zbývalo pouze nad řekou Wupper.

 

V současné době má dráha délku 13,3 km, z čehož 10 km vede právě nad řekou. Ve špičce tu jezdí 22 souprav se třemi vozy v desetiminutových intervalech. Jízda jedním směrem se zastávkami ve 20 stanicích trvá 30 minut a soupravy dosahují maximální rychlosti 65 km/h. Ročně je přepraveno kolem 23 milionů cestujících, v průměru tedy 75 000 za den.

Dráha je nesena nosnými pilíři ve tvaru obráceného V, které mají odstup až 33 metrů. Při stavbě těchto pilířů, nosných kolejnic a konstrukce stanic bylo spotřebováno kolem 19 200 tun oceli.

Se stavbou trati se započalo roku 1898 a první část trati byla uvedena do provozu 1. března 1901. Dráha v Sonnbornu byla 440 m dlouhá a umožnila zkušební jízdu s maximální rychlostí 16 km/h. Další dvě části byly otevřeny roku 1903. Při otevření trati existovalo 26 vozů, každý o hmotnosti kolem 6,5 tun.

Z původních se zachoval jen jeden, Kaiserwagen, kterým 24. října 1901 císař Vilém II. Pruský při své návštěvě města podnikl výlet. Dnes je možno si tento „císařský vagon“ - Kaiserwagen pronajmout pro zvláštní jízdu.

 

Visutá dráha Schwebebahn patří ke světovým unikátům dopravních prostředků a její známost sahá daleko za hranice města. Celý název dráhy zní Einschienige Hängebahn System Eugen Langen („jednokolejnicová visutá dráha systému Eugen Langen“). Systém byl původně plánován i pro další města jako Berlín, Hamburk, Londýn a také pro německá koloniální území.

 

Hlavním inženýrem stavby byl německý podnikatel a vynálezce Carl Eugen Langen (1833-1895), známý mimo jiné tím, že si jako první nechal patentovat metodu výroby kostek cukru, kterou v roce 1872 prodal siru Henry Tateovi, zakladateli Tate Galery v Londýně, či roku 1864, založil vůbec první továrnu na motory na světě, NA Otto & Cie, která na světové výstavě v Paříži roku 1867 se svým produktem, plynovým motorem, získala hlavní cenu. V oblasti vybavení železniční dopravy byl Langen spolumajitelem a inženýrem kolínské Waggonfabrik van der Zypen & Charlier.

Za téměř 120 let provozu byl systém visuté dráhy Schwebebahn mnohokrát inovován. Vzhledem k tomu, že trasa visuté dráhy vede v blízkosti obytných budov, provozovatel WSW (Wuppertaler Stadtwerke) požaduje, aby byl provoz dráhy obzvláště tichý. Proto bylo použito inovativní řešení společnosti SKF – bezvzduchový systém na mazání okolků kol EasyRail, který snižuje tření mezi okolky kol a hranou kolejnice a tím podstatně omezuje hlukové emise.

 

Systém je navržen tak, aby mazivo bylo dopravováno skrze uzavřený okruh ­pomocí zásobníkového čerpadla do elektromagnetického dávkovacího čerpadla. Elektromagnetické čerpadlo dodává předem nastavené množství maziva na okolek kola bez použití stlačeného vzduchu. Jednotka čerpadla s tryskou je vybavena ohřívacím systémem, který zajišťuje spolehlivou dodávku maziva i při velmi nízkých okolních teplotách.

Společnost MP DIMS je autorizovaným distributorem SKF. Pokud Vás zajímají systémy automatického domazávání SKF, přečtěte si náš starší článek věnovaný této problematice zde.

 

Zdroj: wikipedia.org, skf.com, schwebebahn.de

ewelix
gates
ktr
loctite
permaglide
renold
bahco
seeger
ina
simrit
skf
zvl
optibelt
thk
ace
blickle
continental
elesa
ezo bearings
festo
fluro
freudenberg
hiwin
challenge
chiaravalli
ibc
igus
iko
kajo
koyo
ksk
linsys
loxeal
megadyne
molykote
nachi
narex
norgren
novato
parker
rkb
rollenbau
rollway
rubena
semperit
schneeberger
schwer
siemens
smc
snr
stäubli
torrington
trelleborg
zkl
rexroth
timken