ePrivacy and GPDR Cookie Consent by TermsFeed Generator

RYCHLÝ KONTAKT: +420 577 200 212

LETADLO KTERÉ ZMĚNILO SVĚT - SPIRIT OF ST. LOUIS

04.02.2019

 

Spolehlivost, funkčnost, kvalita a efektivnost – to jsou pojmy, které nepozbývají platnosti v žádné době. SKF na nich staví svou existenci již více než 100 let. Vsadil na ně i americký hrdina Charles Lindbergh v roce 1927, když svůj letoun Spirit of Saint Louis vybavil ložisky SKF. MP DIMS je autorizovaným distributorem SKF.

Dnes 4. února slavíme 117. narozeniny Charlese Lindbergha (nar. 4. února 1902), prvního muže, který sám ve svém letadle Spirit of St. Louis překonal Atlantik nonstop letem.

20. května 1927 se neznámý pilot letecké poštovní společnosti Robertson Aircraft stal prvním člověkem, který se jednoho dne probudil v New Yorku a druhý den usínal v Paříži. Byl to mimořádný výkon, který ho doslova přes noc proslavil po celém světě. Dle Guinessovy knihy rekordů absolvoval první sólový transatlantický přelet a podle této publikace let trval přesně 33 hodin, 30 minut a 29,8 sekundy.

Charles Lindbergh se narodil v Detroitu ve státě Michigan jako syn švédských přistěhovalců. Vyrůstal v Little Falls v Minnesotě. Jeho otec byl právník a pozdější kongresman, matka pracovala jako učitelka chemie. Od mládí projevoval zájem o techniku a stroje, především letadla. V roce 1922 po ukončení studia strojního inženýrství se připojil k výcviku pilotů a mechaniků ve společnosti Nebraska Aircraft. Koupil si také své první vlastní letadlo - Curtiss JN4 z přebytečných zásob armády po I. světové válce, a začal se s ním věnovat tehdy populárnímu kaskadérství. V roce 1924 započal výcvik v Army Air Service (Armádní letecké služby Spojených států). V této době rovněž pracoval jako letecký mechanik aerolinií v Billings v Montaně na Loganově mezinárodním letišti. Po ukončení výcviku – jako premiant – nastoupil jako hlavní pilot letecké poštovní společnosti Robertson Aircraft Co. v St. Louis v Missouri.

Počátek 20. století byl věkem průkopníků letectví. Pozadí závodu přes Atlantik započalo v roce 1919, kdy bohatý hoteliér Raymond Orteig nabídl odměnu ve výši 25 000 dolarů každému, kdo by dokázal bez mezipřistání přeletět mezi New Yorkem a Paříží.

Raymond Orteig, majitel dvou hotelů – hotelu Lafayette a Brevoort hotelu v Greenwich Village na Manhattanu, nabídl vyplacení ceny po návštěvě večírku pořádaného na počest amerického leteckého esa Eddieho Rickenbackera, kde se v duchu francouzsko-amerického přátelství hodně hovořilo o době, kdy obě země budou spojeny pravidelnou leteckou linkou. K vypsání ceny Orteiga přiměly také kontakty s francouzskými letci, členy mise vyslané do USA v letech I. světové války, která měla pomoci vybudovat americké vojenské letectvo.

Výzva byla bez odpovědi po dobu dlouhých pěti let, dokud letecká technologie nedosáhla pokroku do té míry, aby přelet byl alespoň minimálně bezpečný.

Charles Lindbergh nebyl první, kdo tuto výzvu přijal. Několik pilotů a členů posádek se během pokusů zabilo nebo vážně zranilo. Méně než dva týdny před Lindberghovým transatlantickým letem byla dvě pilotní esa I. světové války ztracena v Atlantském oceánu při pokusu o získání této ceny.

Se svým jednomotorovým strojem Spirit of St. Louis vzlétl Charles Lindbergh z Rooseveltova letiště na Long Islandu 20. května 1927 a za 33,5 hodin přistál v Paříži. Když na pařížském letišti vylezl z letadla, měl za sebou 5809 kilometrů. Beze spánku, kvůli přípravám na let, musel vydržet téměř 55 hodin. Stroj spotřeboval 1400 litrů benzinu a pilot vypil podle webu EyeWitness to History jen litr čaje a snědl čtyři sendviče... 

Francouzský prezident Lindberghovi udělil Řád čestné legie a při zpáteční cestě do Spojených států jej doprovázela celá flotila válečných lodí a letadel až do Washingtonu, kde převzal od prezidenta Calvina Coolidge vyznamenání, Záslužný letecký kříž.

13. června 1927 se v New Yorku na 5. Avenue konala bombastická přehlídka na Lindberghovu počest. Význam jeho letu pro veřejnost byl tak velký, že Lindberghův názor sloužil jako všeobecně uznávaný ve vývoji letectví až do jeho smrti.

21. března 1929 byl za svůj přelet Atlantiku vyznamenán nejvyšším armádním vyznamenáním USA – Medailí cti. Do té doby nevídaná publicita okolo něj a jeho letu odstartovala překotný rozvoj leteckého průmyslu a přesvědčila také skeptiky o tom, že leteckou dopravu je třeba začít brát vážně. Lindberghův let je považován za počáteční impuls k letům na polárních linkách, k zdokonalování techniky létání ve velkých výškách a zvyšování doletu letadel díky snižování spotřeby paliva. Tyto inovace byly základem moderní mezikontinentální letecké dopravy.

Po svém letu napsal Lindbergh dopis řediteli firmy Longines, v němž detailně popisoval svůj návrh vylepšení hodinek pro piloty tak aby umožňovaly lepší a snadnější navigaci. Hodinky podle jeho návrhu byly sestrojeny a vyrábí se až do současnosti.

V roce 1953 vydal autobiografickou knihu The Spirit of St. Louis, popisující i jeho slavný let, za kterou následující rok získal Pullitzerovu cenu. Poslední léta svého života žil na Havajském ostrově Maui, kde také 26. srpna 1974 zemřel.

Spirit of St. Louis byl letoun – hornoplošník, původně označený Ryan NYP. Konstruktér Donald Halle z firmy Ryan Airlines ho navrhl na základě modelu Ryan M-2. Protože se město St. Louis na jeho stavbě finančně spolupodílelo, byl stroj pojmenován Spirit of St. Louis. Stavba letounu trvala pouhých 60 dní, s náklady okolo 10 000 dolarů. Pohonnou jednotkou letounu byl vzduchem chlazený 9-válcový radiální pístový motor Wright R-790 Whirlwind postavený společností Wright Aeronautical Corporation. S celkovým objemem 790 kubických centimetrů (12,9 L) a výkonem kolem 200 koní (150 kW) mohl dosáhnout max. rychlosti až 214 km/h. Wright R-790 Whirlwind měl vývrt 4,5 palce (11,4 cm), zdvih 5,5 palce (14,0 cm) a posun 788 cm3 (12,91 litru).

Spirit of Saint Louis byl na svou dobu nesmírně pokročilý a měl neobvykle aerodynamický vzhled. Obsahoval velké množství ložisek švédské společnosti SKF.

 

Technické údaje Spitit of St. Louis:

Posádka: jednomístný letoun

Délka: 27 ft 7 in (8,4 m)

Rozpětí: 46 ft (14 m)

Výška: 9 ft 10 in (3 m)

Plocha křídla: 320 ft2 (29,7 m2)

Křídlo: Clark Y

Hmotnost prázdného letounu: 975 kg

Hmotnost naloženého letounu: 1 310 kg

Max. vzletová hmotnost: 2330 kg (2330 kg)

Pohonná jednotka: 1 × Wright Whirlwind J-5C Standardní ocelová vrtule, 223 koní (166 kW)

Maximální rychlost: 214 km / h

Rychlost letu: 100-110 km / h (161-177 km / h)

Dolet: 4,100 mi (6,600 km)

Max. výška: 16.400 ft (5.000 m)

Zatížení křídla: 16 lb / ft2 (78 kg / m2)

 

Zdroj: wikipedie.org, SKF.com

ewelix
gates
ktr
loctite
permaglide
renold
bahco
seeger
ina
simrit
skf
zvl
optibelt
thk
ace
blickle
continental
elesa
ezo bearings
festo
fluro
freudenberg
hiwin
challenge
chiaravalli
ibc
igus
iko
kajo
koyo
ksk
linsys
loxeal
megadyne
molykote
nachi
narex
norgren
novato
parker
rkb
rollenbau
rollway
rubena
semperit
schneeberger
schwer
siemens
smc
snr
stäubli
torrington
trelleborg
zkl
rexroth
timken